خطوط راهنما عکس گوشی

1. از خطوط عمودی و افقی شبکه‌ای برای تنظیم عکس‌ استفاده کنید

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود عکس‌های گرفته شده با گوشی‌تان استفاده از خطوط شبکه‌بندی عکس است. فعال کردن چنین قابلیتی باعث ظاهر شدن تعدادی خط روی دوربین گوشی‌تان می‌شود، خطوطی که بر اساس قانون یک‌سوم خط‌کشی شده‌اند. قانون یک‌سوم یکی از قوانین رعایت ترکیب در عکس است که می‌گوید عکس باید به صورت افقی و عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم شود تا در نهایت نه قسمت داشته باشیم.

بر اساس این نظریه اگر نقاط تاکیدتان در عکس را در نقاط برخورد این خطوط، یا روی این خطوط بگذارید، عکس‌تان متعادل‌تر خواهد بود و چنین اتفاقی به بینندگان عکس اجازه می‌دهد که ارتباط بهتری با عکس‌تان برقرار کنند .

برای فعال کردن این خطوط :

در iPhone : به Settings بروید، Photos & Camera را انتخاب کنید و Grid را فعال کنید .
در  Samsung Galaxy : اپ دوربین‌تان را اجرا کنید، به Settings بروید، پایین بروید و Grid lines را فعال کنید .

 

2. روی سوژه فوکوس کنید

خیلی از بهترین عکس‌ها تنها یک سوژه‌ی جالب دارند. اگر در حال عکس گرفتن از سوژه‌ی جالبی هستند مقداری وقت بگذارید و قبل از گرفتن عکس نکاتی را رعایت کنید. بعضی از افراد حرفه‌ای در عکاسی می‌گویند که سوژه نباید کل فریم را بگیرد و دو سوم فریم عکس باید با فضای منفی پر شده باشد چون چنین کاری کمک می‌کند تا سوژه بیشتر به چشم بیاید.

قبل از اینکه دکمه‌ی گرفتن عکس را بزنید مطمئن شوید که روی سوژه‌تان فوکوس کرده‌اید، چنین کاری باعث می‌شود نور عکس نیز درست تنظیم شود.

نکته‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن: بعد از اینکه عکس‌تان را گرفتید می‌توانید از اپ‌های ویرایش عکس استفاده کنید تا حتی سوژه‌تان را واضح‌تر کنید و تاکید بیشتری روی آن داشته باشید، همچنین می‌توانید فریم عکس‌تان را ویرایش کنید تا سوژه به درستی در عکس قرار گیرد. میزان درخشانی، کنتراست و اشباع عکس را نیز می‌توانید در چنین اپ‌هایی تنظیم کنید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

3. از فضای منفی استفاده کنید

«فضای منفی»‌ به فضاهای موجود در اطراف سوژه‌ی عکس گفته می‍شود و استفاده‌ی مناسب از آن‌ها می‌تواند عکس‌تان را از یک عکس «خوب»‌ به یک عکس «عالی»‌ تبدیل کند. اگر فضای منفی زیادی در عکس‌تان وجود داشته باشد، سوژه‌تان بیشتر به چشم می‌آید و تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب‌تان خواهد داشت. نمونه‌هایی از فضای منفی شامل نمایی از آسمان، آب، مزرعه‌ای خالی یا دیواری بزرگ می‌شوند. به مثال‌های زیر توجه کنید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

4. زاویه دید متفاوتی پیدا کنید

عکس گرفتن از زاویه‌های منحصر به فرد و نامنتظره می‌تواند عکس‌ها را با یادماندنی‌تر کند. همچنین از آن‌جایی که بیشتر عکس‌های گرفته شده با گوشی‌های هوشمند یا به صورت مستقیم گرفته می‌شوند و یا از زاویه دید یک پرنده هستند، زاویه دید متفاوت باعث می‌شود که عکس‌تان در بین دیگر عکس‌ها به چشم بیاید.

سعی کنید عکسی از آسمان بگیرید و از آسمان به عنوان فضای منفی در عکس‌تان استفاده کنید یا عکسی از بالا به پایین بگیرید و چنین زاویه‌ای را امتحان کنید.

نکته‌ای برای حرفه‌ای شدن:‌ اگر عکس را از زاویه‌ای گرفته‌اید که خط‌ها را کمی منحنی یا نامتناسب نشان می‌دهد می‌توانید از SKRWT photo editing app برای بهبود عکس‌تان استفاده کنید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

5. از انعکاس‌ها استفاده کنید

انعکاس آسمان در آب منظره‌ی زیبایی است و این که ما چنین منظره‌ای را زیبا می‌بینیم علتی دارد، علتش آن است که انعکاس‌ها برایمان زیبا هستند. پس به دنبال فرصت‌هایی بگردید که بتوانید از انعکاس در عکس‌هایتان استفاده کنید.

مکان‌های زیادی هستند که می‌توانید در آن‌جا دنبال انعکاس بگردید، برکه‌های آب، مکان‌هایی که آب جمع شده، آینه‌ها، عینک‌های دودی و سطوح فلزی فقط نمونه‌هایی از این مکان‌ها هستند.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

6. از خطوط برجسته استفاده کنید

در خیلی از عکس‌ها خطوطی هستند که چشمان بیننده را به سمت خاصی هدایت می‌کنند. این خطوط می‌توانند مستقیم یا دایره‌ای و منحنی باشند. پله‌ها، نمای ساختمان‌ها، خطوط راه آهن، جاده‌ها، یا راه‌های جنگلی نمونه‌هایی از این خطوط هستند.

خط‌های برجسته راهی خوب برای ایجاد عمق در تصویر هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا عکس‌هایتان به نظر برنامه‌ریزی‌شده بیایند، حتی اگر خیلی تصادفی با این خطوط برخورد داشته‌اید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

7. به دنبال تقارن بگردید

تقارن را می‌توان «احساسی از هارمونی و تناسب» تعریف کرد. تصاویری که تقارن دارند می‌توانند به چشم بسیار زیبا بیایند، همچنین ایجاد تناسب در عکس یکی از آسان‌ترین و متقاعدکننده‌ترین راه‌های ترکیب‌بندی عکس است.

در عکاسی از تقارن می‌توان به عنوان قصدی برای ایجاد تصویری متعادل نام برد که در آن دو طرف تصویر انعکاس یکدیگر هستند. البته که این کار، متفاوت از انعکاسی است که در قسمت‌های قبلی از آن نام بردیم. تقارن را می‌توانید در هر جایی پیدا کنید،‌ می‌توانید در یک عکس ساده از راه‌پله تقارن پیدا کنید یا تقارن مخصوص خودتان را ایجاد نمایید و از آن عکس بگیرید، همان اتفاقی که در تصویر زیر شاهد آن هستید.

به یاد داشته باشید می‌توانید از اولین نکته‌ی این مقاله نیز استفاده کنید (شبکه‌بندی افقی و عمودی) تا همه چیز را به خوبی در تقارن با یکدیگر قرار دهید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

8. به دنبال الگوهای تکرار شونده بگردید

الگوهای تکرار شونده به چشم زیبا می‌آیند، چنین الگوهایی را می‌توانید در هر جایی که عناصر گرافیکی برجسته‌اند و به صورت مداوم تکرار می‌شوند پیدا کنید. خطوط، شکل‌های هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ها می‌توانند الگوهایی را ایجاد کنند که تاثیر بصری قوی‌ای با خود به همراه داشته باشند و عکس گرفتن از چیزی همچون کفی زیبا و کاشی‌کاری شده می‌تواند برای ایجاد عکسی تاثیرگذار کافی باشد. می‌توانید این سرگرمی را برای خودتان داشته باشید که به دنبال الگوهای تکرار شونده در محیط اطراف‌تان بگردید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

9. از محدود کردن بعضی از رنگ‌ها استفاده کنید

به نظرتان جالب نیست که تمام عکس به غیر از یکی از عناصر آن سیاه و سفید باشد؟ به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی برای خیلی‌ها جالب است و البته اپ‌های زیادی برای ایجاد چنین تصاویری وجود دارند. اپ مورد علاقه‌ی ما برای این کار Touch Color است، اپی که به صورت خودکار عکس‌هایتان را به سیاه و سفید تبدیل می‌کند و عناصری که دوست دارید را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.

محدود کردن رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا عناصری در عکس که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید را بهتر نشان دهید، عناصری همچون یک گیاه یا هر چیز دیگری که فام (hue) برجسته‌ای دارد. استفاده از این تکنیک از جهاتی همچون استفاده از فضای منفی برای برجسته کردن سوژه است، تفاوت این روش آن است که با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به ویرایش فریم، عکس‌تان را ارائه دهید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

10. از بزرگ‌نمایی کردن بپرهیزید

وقتی که از فاصله‌ی دوری عکس می‌گیرید شاید برایتان وسوسه‌کننده باشد که روی سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید بزرگ‌نمایی کنید. اما در واقع بهتر است که همچنین کاری نکنید، انجام چنین کاری می‌تواند باعث شود که عکس نقطه‌نقطه، تار یا پیکسل‌شده به نظر بیاید.

در عوض تلاش کنید که به سوژه نزدیک شوید، البته اگر سوژه‌تان یک حیوان وحشی نباشد چون در این صورت توصیه می‌کنیم که فاصله‌تان را حفظ کنید. یا می‌توانید عکس‌تان را از فاصله‌ی مورد نظرتان بگیرید و بعد عکس را کراپ کنید، به این صورت روی کیفیت عکس تاثیری نخواهید گذاشت و دستتان نیز باز است که در مرحله‌ی ویرایش تغییرات مورد نظرتان را روی عکس انجام دهید.

 

11. از جزئیات غافل نشوید

شاید این عبارت را شنیده باشید که «چیزهای کوچک‌اند که تاثیرگذارند». بعضی اوقات چنین جمله‌ای در عکاسی نیز صدق می‌کند. عکس‌هایی که از نزدیک گرفته می‌شوند و سوژه‌های کوچکی دارند نیز می‌توانند جلوه‌ی بصری بسیار زیبایی را ایجاد کنند. می‌توانید به دنبال الگوها و بافت‌هایی همچون رنگی از نوع خاص،‌ جاده‌ای خاکی یا بافت روی میز باشید.

نکته‌ای برای حرفه‌ای شدن: از ابزار «sharpen»‌ در هنگام ویرایش عکس در اپ محبوب‌تان استفاده کنید تا جزئیات عکس‌تان بیشتر به چشم بیاید. همچنین می‌توانید اپ « Camera+» را دانلود کرده و از فیلتر Clarity در آن استفاده کنید، گزینه‌ای که از آن به عنوان «سس مخصوص» این اپ یاد می‌شود، قابلیتی که توسط آن می‌توانید جزئیات عکس‌هایتان را برجسته‌تر کنید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

12. از نور طبیعی استفاده کنید

باید رو راست باشیم: خیلی سخت است که عکس گرفته شده با گوشی هوشمند و فلش پیدا کنید که خوب در آمده باشد. بیشتر اوقات استفاده از فلش باعث بیش از حد برجسته شدن سوژه، تغییر نامناسب رنگ‌ها و رنگ‌پریده شدن سوژه‌های انسانی می‌شود. در واقع حتی فلش iPhone 8 نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

پس به جای استفاده از فلش سعی کنید که از هر منبع نور دیگری که می‌توانید پیدا کنید استفاده نمایید و این نکته را حتی در ساعت‌هایی که خورشید در آسمان نیست نیز رعایت کنید. چنین کاری به شما اجازه می‌دهد تا مانند دومین عکس زیر، بتوانید با سایه‌ها بازی کنید، یا در تصویرتان عناصر نیمه‌مرئی داشته باشید.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

13. عکس‌های انتزاعی بگیرید

عکس‌های انتزاعی به شما کمک می‌کنند تا مهم‌ترین نکته‌ی سوژه را در عکس‌تان ثبت کنید و این کار را بدون اینکه کل محیط اطراف سوژه را به نمایش بگذارید انجام دهید. به عبارت دیگر، چنین عکس‌هایی هدف‌شان این است که از سوژه‌های هر روزه و تکراری اطراف‌مان تصاویر منحصربه‌فردی بیافرینند.

چنین عکسی می‌تواند با کراپ کردن قسمتی از یک عکس نرمال ساخته شود. با گرفتن عکس‌های نزدیک از برخی از سوژه‌ها می‌توانید بیننده را درگیر این کنید که در حال نگاه کردن به چه چیزی است. سوژه‌هایی با الگوهای تکرار شوند کاندیدهای خوبی برای عکاسی انتزاعی هستند.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

14. از سوژه‌های برنامه‌ریزی نشده استفاده کنید

عکس‌هایی که در آن سوژه به دوربین نگاه می‌کند می‌تواند به عنوان عکسی یادگاری، برای لحظه‌های خوبی که به دوستان و خانواده‌مان داریم، یا هنگامی که با یک فرد نام‌دار عکس می‌گیریم مناسب باشد. اما بعضی اوقات گرفتن عکس‌های برنامه‌ریزی نشده از افرادی که در حال انجام کار خاصی هستند نیز می‌تواند جالب باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن چنین عکس‌هایی این است که تا جایی که می‌توانید از سوژه عکس بگیرید. به این ترتیب عکس‌های بیشتری خواهید داشت که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب نمایید و البته خیلی راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید که در کدام یکی از آن‌ها «همه چیز به خوبی چیده شده است». لحظه‌ای که چشم‌های همه باز است، سر دوستتان کمی به سمتی خم شده و دوست دیگرتان در حال خنده‌ای مخفیانه است.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

15. قراردادها را زیر پا بگذارید

درست است که ترکیب‌بندی عکس یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خر عکسی است ولی بعضی اوقات نیز این سوژه و ایده‌ی منحصربه‌فرد عکس است که باعث شگفت‌انگیز شدن آن می‌شود. عکس‌ها در خیلی از مواقع ابزار بهتری برای برانگیخته‌کردن احساسات هستند و از نظر بیننده‌تان چنین عکس‌هایی به عنوان عکس‌هایی شناخته می‌شوند که حرفی برای گفتن دارند.

پس وقتی که می‌خواهید عکس بگیرید خارج از چارچوب فکر کنید، بیننده‌ی عکس‌هایتان با دیدن سوژه‌ای جالب یا غیرمنتظره به طرز جالبی شگفت‌زده خواهند شد.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

16. بگویید بخندند

صحبت از برانگیخته کردن احساسات شد، بعضی اوقات عکس‌هایی که بیشترین تاثیر را در برانگیخته کردن احساسات‌مان دارند آن‌هایی هستند که ما را به خنده وا می‌دارند. عکس زیر، از خانم مسنی است که لباسی با رنگ‌های روشن و عبارت «سلام حسود» پوشیده، می‌تواند بسیار خنده‌دار باشد چون چنین سوژه‌ای غیرمنتظره است و ممکن است خیلی از ماها در قسمتی از وجودمان چنین فردی را تحسین کنیم.

عکس دوم که از سگی است که میمون عروسکی در بشقاب غذایش قرار دارد به سوژه‌ی عکس گرفتن‌های کلاسیک اینستاگرامی که از این نوع بود تلنگری می‌زند، عکسی مشابه که از زاویه دید یک سگ است. اگر بتوانید کاری کنید که مخاطبانتان بخندند به احتمال زیاد از عکس‌تان لذت خواهند برد.

عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه عکس‌ های فوق العاده با گوشی همراه

17. از ویرایش کردن عکس نترسید

ترکیب‌بندی و گرفتن عکس اولین گام در خلق یک عکس خوب است. ویرایش عکس قدم بعدی در این راه است و البته قدمی ضروری است. فیلترها می‌توانند ابزاری بسیار ارزشمند باشند، نقاط ضعف عکس را از بین ببرید .